Automobil predstavlja veliki trošak na dnevnom nivou za svakog vozača koji redovno održava i vozi svoj automobil. Čak ako neko i ne vozi svoj automobil, on i dalje predstavlja trošak. Često se može čuti da automobil čini još jednog člana porodice upravo zbog toga što zahteva veliku količinu novca i troškove koji su neminovni za njegovo funkcionisanje.
Nekada možete čuti i da je automobil “skupa igračka” za mnoge kojima možda on i nije u potpunosti potreban. Automobil za nekoga predstavlja luksuz, a za nekoga način života i neophodnost bez koje se ne može. Zato je pre svega bitno odlučiti da li Vam je automobil zaista potreban i da li uopšte možete pokriti velike troškove potrebne za njegovo održavanje i funkcionisanje.
Velika prednost samog automobila je u tome što omogućuje veliku mobilnost i mogućnost da u svakom trenutku krenete i na najudaljenije lokacije bez potrebe za dugim traženjem prevoza. Takođe, putovanje automobilom je često i znatno jefitinije za porodicu od plaćanja autobuskih karata za svakog člana porodice. Pored svega ovoga, lakše je preneti i poneti razan prtljag jer nema čekanja.
Sada kada smo definisali prednosti i mane posedovanja automobila, dolazimo do onog najbitnijeg dela a to je koliko novca je potrebno za održavanje jednog automobila na godišnjem nivou.
Koliko košta prosečan auto na godišnjem nivou
U ovu računicu ulazi mnogo faktora koji se razlikuju od automobila do automobila. Tu su vrednost automobila, potrošnja, snaga motora, veličina pneumatika, cena rezervnih delova i servisa. Sve ovo svakako predstavlja veliku stavku u budžetu jednog prosečnog domaćinstva u Srbiji. Zato ne bi bilo loše da svako ko poseduje automobil vodi evidenciju troškova koji se izdvajaju za automobil na mesečnom i godišnjem nivou.
Procenjuje se da je prosečan gubitak vrednosti automobila 500 eura godišnje, a ako je u pitanju noviji i vredniji model ova cifra je još veća. To znači da u startu na godišnjem nivou možete smatrati da ste posedovanjem automobila izgubili više od jedne prosečne mesečne plate.
Registracija je neizbežna stavka koja se jednom godišnje mora platiti. Cena registracije zavisi od kubikaže i snage motora i smatra se da je prosečna cena oko 200 eura, a u ovo je uračunat tehnički pregled, osiguranje vozila i putnika i registracione nalepnice.
Pneumatici su još jedna stavka koja je neizbežna, jer je zamena prilikom prelaska u drugo godišnje doba neophodna kako bi se održala bezbednost. Naravno, nove pneumatike nije potrebno kupovati svake godine a njihova prosečna cena je oko 50 eura po jednom penumatiku što je ukupno 200 eura. Uz to, svaka zamena i balansiranje košta oko 40 eura na godišnjem nivou.
U zavisnosti od toga koliko kilometara godišnje prelazite, zavisi i broj malih servisa u toku godine. Servisni interval je prosečno 10.000 kilometara ili jedan godišnje u slučaju da ne pređete taj broj kilometara. Cena malog servisa je u proseku 80 eura, a zavisi od modela automobila i cene delova za taj automobil. Mali servis delovi za Citroen su jedni od najpovoljnijih i najlakših za pronalaženje.
Gorivo je najveća stavka u godišnjim troškovima jednog automobila. Cene goriva su u poslednje vreme doživele najveći porast, pa samim tim i godišnji trošak je znatno povećan. Potrošnja goriva zavisi od motora koji automobil poseduje kao i mnogih drugih faktora. Ako se računa da je prosečna potrošnja oko 8 litara na 100 kilometara, a automobilom se pređe oko 10.000 km godišnje, trošak goriva iznosi oko 1.200 eura na godišnjem nivou.
Pored svih ovih osnovnih troškova, tu su i sitnice koje je potrebno povremeno promeniti kao i putarine i pranje automobila koje je još jedna stavka u troškovima. Takođe, uvek je moguć veliki kvar ili potreba za velikim servisom koji je znatno skuplji. Sada kada smo izdvojili sve troškove posedovanja automobila možemo reći da jedan prosečan automobil na godišnjem nivou košta oko 2.000 eura ili približno 6 eura po danu.
Sve ovo je dovoljno da duboko razmislite i stavite na papir troškove posedovanja sopstvenog automobila. Kao što ste videli, potreban je veliki novac na godišnjem nivou i nije loše razmisliti da li je automobil uopšte i potreban ili je isplativije koristiti gradski prevoz, bicikl, taxi ili rent a car za svakodnevni prevoz.
Dobra analiza troškova automobila za one kojima se život svodi na praćenje troškova. Šta je sledeće na redu? Troškovi kafane, troškovi šetnje, troškovi levo troškovi desno? A onda da se unajmi knjigovođa da vodi knjige troškova. 6 ili 7 eura po danu za vozilo ne znači ništa nikome ili 99% vozača. I to znaju svi.