Polaganje za auto važan je životni korak za svakog pojedinca. Radi se o ispitu koji se danas polaže u više faza, za razliku od procedure koja je postojala u prethodnim godinama. Značaj polaganja proizilazi iz činjenice da je danas bitno olakšati kretanje i naučiti samostalno upravljati motornim vozilima, što je često jedan od osnovnih zahteva kada se traži posao.
Auto škole bave se obukom kandidata za polaganje vozačkog ispita i sticanje dozvole različitih kategorija. Procedura zahteva postojanje teorijskog i praktičnog dela, uz obavezan lekarski pregled, kao i položenu prvu pomoć. Kandidati polaganje za auto mogu realizovati sa napunjenih 17 godina, ali po novom zakonu 4 godine je potrebno da imaju probnu dozvolu. Takođe, ograničena je i brzina kojom početnici mogu voziti, kao i broj ljudi koji mogu sedeti u autu. Obavezno je i prisustvo pratnje vozača početnika, koja može biti lice koje ima minimum 5 godina iskustva u vožnji. Procedura polaganja je nešto složenija danas, nego prethodnih godina. U nastavku teksta dajemo ključne elemente uspešnog polaganja vozačkog ispita.
Izbor auto škole
Polaganje za auto zahteva da se izdvoji veća suma novca, tako daje danas cena polagnaja za auto prelazi cifru od 600 evra. Izborom odgovarajuće auto škole, moguće je napraviti različitu analizu i izabrati i cenovno najpovoljnije rešenje. Kada se odlučuje za polaganje za auto, izbor auto škole može biti od velikog značaja. Mnogo je različitih pristupa kandidatima, pa je važno da instruktori auto škole imaju fleksibilan pristup. Tu se misli prvenstveno na organizovanje časova van termina nastave, radnog vremena i prilagođavanje satnici i danu kada odgovara kandidatima.
Pored prethodno navedenog, auto škole treba da imaju pristup da omoguće blagovremeno praktičnu obuku na ulicama, uz teorijske časove, a da ostane dovoljno vremena pred samo polaganje za odmor i vežbanje testova. Posebno što je polaganje za auto omogućeno u bilo kom uzrastu – od 17 godina, kada su u pitanju srednjoškolci, ili sa više od 30 na primer, kada ljudi odlaze na posao i potrebno im je razumevanje za održavanje i ponekad i odlaganje časova. Takođe, često je potrebno održati dodatni čas vožnje na poligonu, prometnim ulicama ili otvorenom putu, pa je važno izaći u susret potrebama kandidata. Danas, u jeku razvoja savremenih tehnologija, razvija se i online auto škola, koja pruža pomoć u vidu online saveta, testova i primera.
Obuka za prvu pomoć i lekarsko uverenje
Obuka za prvu pomoć postojala je do pre nekih 20 godina kao obavezan deo polaganja za auto, i vozila generalno. Zatim je bila izostavljena, pa se polagao samo teorijski i praktični deo. Danas, ponovo je obavezno polaganje za prvu pomoć. Najčešće se vrši u nadležnom Domu zdravlja, kada se kandidati upoznaju za ukazivanjem prve pomoći. I za to su predviđeni časovi, sa čim sve kandidate bolje upoznaju auto škole, odnosno instruktori. Nakon realizovanih časova u okviru Domova zdravlja, vrši se testiranje, kako bi budući vozači imali stručno znanje za reagovanje u brzim i često teškim situacijama. Pored toga, lekarsko uverenje je neophodno i takođe se izdaje u Domu zdravlja, nakon detaljnih pregleda, kako očnog lekara, tako i psihijatra, psihologa, doktora opšte prakse i slično. Ovo su neophodni uslovi da bi se uopšte mogao polagati teorijski, ali i praktični deo ispita.
Teorijska obuka i testiranje
Teorijski deo obuke – testovi za polaganje za auto tradicionalno postoje više desetina godina unazad. Međutim, ono što je novina jeste da kandidati obavezno prolaze i teorijsku obuku, u trajanju od oko nekih 30 časova, u zavisnosti od tempa rada i napredovanja kandidata. Obuka za vozače se izvodi u prostorijama uz prezentacije, ili drugi prateći materijal. Cilj obuke jeste da kandidati dobiju sva potrebna objašnjenja u vezi sa funkcionisanjem motornih vozila, a zatim i sa kretanjem, pravilima i snalaženjem na manje ili više prometnim ulicama.
Značaj teorijskog dela za polaganje za auto je veliki, jer bez položenog testa nije moguće polagati praktični deo, odnosno vožnju na poligonu i ulici. Testovi se sastoje od većeg broja kombinovanih pitanja i danas uglavnom postoje i u štampanoj i u elektronskoj formi. Danas postoje online testovi za vozačku dozvolu, koji predstavljaju svojevrstan vid simulacije i informatičke aplikacije, odnosno velikog unapređenja u odnosu na knjige i štampane priručnike. Uz položene testove, koji se odrađuju obično u istom danu kada i praktični deo, tek nakon toga može se polagati na poligonu i ulicama.
Praktična obuka i ispit
Pored teorijske obuke, kandidati polažu i praktičan ispit, koji se sastoji od polaganja vožnje na poligonu i na ulicama. Na poligonu se proverava sposobnost kretanja na ograničenom putu, okretanje, parkiranje i slično. Na ulicama se vrši polaganje za auto kroz opšte snalaženje u svakodnevnim situacijama: na raskrsnicama, semaforima, u jednosmernim ulicama i slično. Praktičan deo vožnje bitan je, jer se vozačka dozvola dobija upravo da bi se samostalno, nakon probne dozvole, upravljalo motornim vozilima.
Praktična obuka vozača obuhvata vožnju oko 40 časova ukupno, od čega nekoliko u okviru poligona, a ostatak na ulicama. Instruktor auto škole donosi slobodnu procenu kada je vreme da se sa poligona krene u vožnju po ulicama.
Cilj je da kandidat bude teorijski potkovan znanjem i da savlada osnovno snalaženje u okviru poligona, pa tek onda vozi na otvorenim putevima i ulicama. U slučaju da tih 35, do 40 časova nije dovoljno i kandidat se ne oseća sigurno za volanom, auto škole izlaze u susret potrebama budućih vozača i održavaju dodatne časove, radi sticanja dodatne orijentacije i sigurnosti tokom upravljanja motornim vozilom. Ono što je bitno istaći, polaganje za auto na ulicama može se realizovati tek nakon podnetog lekarskog uverenja i položene prve pomoći. Tek nakon toga moguće je pred stručnom komisijom i uz prisustvo instruktora pokazati stečeno praktično znanje na ulicama. U slučaju nedovoljnog snalaženja, kandidati se vraćaju na ponovno polaganje za auto.
Polaganje za vozačku dozvolu danas je procedura koja zahteva više faza, odnosno koraka, jer se odvija deo po deo. Položen jedan deo – prva pomoć i dobijeno lekarsko uverenje omogućavaju polaganje teorijskog dela, zatim polaganje testova daje zeleno svetlo za polaganje vožnje na poligonu. A nakon toga, položena vožnja na poligonu daje mogućnost za kranji cilj – polaganje za auto ili drugu kategoriju na ulicama, uz veću ili manju gužvu. S obzirom na današnju, složeniju proceduru polaganja, dobro je upoznati se blagovremeno sa ključnim fazama, radi što uspešnije i brže procedure polaganja.