Pojam Nativno (prirodno, organsko) oglašavanje opisuje svaku situaciju u kojoj se brendirane poruke uklapaju u svoje okruženje na nekoj web stranici, angažuju publiku, a pritom ne ometaju korisničko iskustvo.
Promovisani rezultati pretrage i sponzorisani postovi na društvenim mrežama su najpopularniji primeri nativnog oglašavanja. Oba formata pružaju istu vrstu vrednosti za korisnike i dolaze kao rezultati organske pretrage ili postova koji su objavljeni od strane korisnika na društvenim mrežama.
Pošto potrašači postaju sve otporniji na tradicionalne oblike online oglašavanja i uspevaju da ih sve uspešnije ignorišu, poznati brendovi i startapovi sa top 500 liste brendova magazina Fortune izdvajaju sve veće budžete za marketing sadržaja i nativne formate reklamiranja koji ne ometaju korisnika.
Očekuje se da će se do kraja 2018. godine globalno tržište za nativno oglašavanje udvostručiti i da će dostići promet od 60 milijardi dolara na godišnjem nivou.
Kako izgleda nativno oglašavanje?
Nativni oglasi mogu se pojaviti u gotovo svim oblicima i veličinama, sve dok ih izdavači i oglašivači jasno označavaju kao „sponzorisani“ sadržaj. U 2015. godini Biro za interaktivno oglašavanje (IAB), američka organizacija koja se bavi oglašavanjem i standardizacijom u industriji digitalnog marketinga, i koja sprovodi istraživanja tržišta, započeo je identifikaciju najčešće korišćenih formata nativnog oglašavanja. To je obuhvatilo fidove, promovisane liste proizvoda i neke oblike preporuka. Ispod su navedene tri najčešće situacije gde publika nailazi na nativne oglase na internetu.
Pretraživači
Internet pretraživači poput Google-a sa svojim sponzorisanim rezultatima pretrage su pioniri celokupnog inovativnog oblika nativnog oglašavanja.
Društveni mediji
Društvene mreže poput Fejsbuka ili Instagrama su popularizovale nativno oglašavanje kroz fidove (na Fejsbuku) i karusel video formate oglašavanja (na Instangramu).
Otvoreni veb (Open Web)
Platforme za otkrivanje sadržaja, kao što su na primer Outbrain ili Taboola, preporučuju sadržaj na popularnim veb sajtovima. Ovde se svrstavaju i mreže za nativno oglašavanje koje pokrivaju naš region, kao što je oglasna mreža Native Media.
Ko ima korist od nativnog oglašavanja?
Jedna velika prednost nativnog oglašavanja je u tome što od njega korist imaju svi učesnici u procesu – oglašivači (pojedinci i firme kojima su potrebne nativne reklame), izdavači (fizička ili pravna lica koja ustupaju svoj web prostor oglašivačima) i korisnici (koji traže kvalitetnu priču o proizvodu ili usluzi za koju imaju interesovanje).
Oglašivači
Svih top 100 Fortune kompanija koriste sličan vid oglašavanja da privuku publiku i utiču na nju, u trenutku kada ljudi sve više tragaju za relevantnim, korisnim tekstovima, pažljivo čitaju sadržaje i otkrivaju nešto novo iz njih. Ovakve kampanje daju fantastične rezultate u promovisanju kako poznatih brendova, tako i mladih startapova, a samim tim i povećavaju tražnju za proizvodima i uslugama kompanija.
Izdavači
Izdavači su prihvatili nativno oglašavanje kao nezaobilazan alat za unovčavanje sadržaja koji se nalazi (ili će se naći) na njihovim web platformama. Optimalni sponzorisani sadržaj podstiče akciju korisnika, bez narušavanja ukupnog korisničkog iskustva, usmeravajući posetioce sajta na stranice visoke vrednosti koje sadrže video sadržaj, sponzorisani sadržaj, na sajtove manjeg rejtinga ali kvalitetnog sadržaja, kao i na razne druge relevantne lokacije na webu.
Korisnici
Nativnim oglašavanjem se izbegavaju zamke poput pop-up ili pre-roll oglasa i više se ide ka kompromisu sa korisnicima. Njima se omogućava da korisnici otkriju i konzumiraju brendirani sadržaj koji im se dopada i to isključivo onda kada im odgovara.
Kako izabrati pravu platformu za nativno oglašavanje
U cilju što većeg saobraćaja korisnika koji raste na inicijativu plasiranu putem nativnog oglašavanja, mnogi izdavači i oglašivači se udružuju i sklapaju partnerstva sa kompanijama koje im mogu pomoći u distribuciji sadržaja, angažovanju publike, unovčavanju različitih platformi i sl.
Naročito su popularne platforme za otkrivanje i preporuku sadržaja kao što je već pomenuta Taboola.
Svakog meseca ove platforme imaju na milijarde korisnika i predstavljaju veliku konkurenciju društvenim mrežama. Ovakve platforme za otkrivanje i plasiranje sadržaja se pokreću pomoću prediktivnih algoritama, prilikom lajkovanja objava na fejsbuku i pronalaze najbolji i najrelevantniji sadržaj za korisnika koji je lajkovao. Naravno, korisnik će za takav sadržaj sigurno biti zainteresovan.
Ispod se nalazi lista najvažnijih stavki koje bi jedna kvalitetna oglasna platforma trebala da poseduje.
- Kvalitet mreže (Ka kojim vrstama veb stranica je platforma trenutno usmerena);
- Praćenje (Da li platforma omogućava transparentni pristup ključnim pokazateljima? Kao što su cene naloga, posećenost sajtova i sl.);
- Opseg (Koliki broj korisnika ima platforma u vašem ciljanom području);
- Kompatibilnost (Koliko se platforma može integrisati sa različitim hardverskim i softverskim rešenjima? Na primer: uređaji, operativni sistemi, CRM softveri);
- Targetiranje ciljane publike (Koje vrste i mogućnosti targetiranja i ponovnog ciljanja publike platforma nudi? Na primer: ponašanje, demografija, B2B, B2C);
- Usluge (Da li platforma nudi fleksibilni asortiman usluga i podršku za upravljanje nalogom).
Ako imate u planu da pokrenete marketinšku kampanju za vaš posao na internetu, vaša strategija treba da obuhvata i nativno oglašavanje, jer je to jedan od najefikasnijih vidova intenet marketinga. Naravno, ako se koristi u pravilnoj kombinaciji sa drugim efikasnim metodama digitalnog marketinga, onda će rezultati biti najbolji.
Nadamo se da su vam ovi saveti iznad pomogli da lakše shvatite koliko je nativno oglašavanje danas važno na internetu. Osim toga, posle ovog teksa će vam definitivno biti lakše da pronađete odgovarajuću mrežu za nativno oglašavanje, a možete probati i na već spomenutoj domaćoj mreži Native Media, i videti da li ono što oni nude odgovara vašim potrebama. I od njih ćete sigurno dobiti korisne savete, a možete ih posetiti klikom na ovaj link.