Mnogi širom sveta odavno tvrde kako će električni trotineti promeniti način prevoza ljudi širom sveta. Većina je saglasna da se pomoću ovog prevoznog sredstva štedi i vreme i novac, ali i živci. Međutim, u Srbiji je ovaj popularni način prevoza izazvao ogromnu pažnju, jer se nalazi u sivoj zoni. Još uvek ne postoji jasan zakon koji će regulisati kako će se svi koji voze električne trotinete kretati i na koji način.
Prošle godine su nadležni iz Uprave saobraćajne policije saopštili da se svi koji voze elektični trotinet moraju kretati po površinama koje služe za kretanje pešaka, odnosno po trotoarima i pešačkim stazama.
Svi oni koji su se Beogradom provozali na električnom trotinetu tvrde da im se život znatno promenio i da im je tako sve olakšano. Brzo i lako se stiže do željeng mesta, nema gužve, a nema ni nekih drugih nepredviđenih okolnosti. Jedini problem jeste što nije jasno definisana staza kojom treba da se kreću svi oni koji električne trotinete voze. Ali, to nije bilo prošle godine samo iznenađenje za donosioce odluka u Srbiji, nego i za sve u svetu.
Kako funkcioniše električni trotinet?
Pošto predstavlja jetinu i laku alternative prevozu po gradskim sredinama, eektrični trotinet jeste budućnost. Iako ima skeptika koji tvrde da je reč samo o prolaznom fenomenu, ipak to ne mora da znači. Kočnica je kao na biciklu, a za ubrzavanje se koristi dugmence. Baterija se mora redovno puniti, jer se u njoj energija akumulira, a kada se baterija isprazni, onda se trotinet lahano gura nogom, kao što je to slučaj sa običnim trotinetima.
Kada se baterija napuni, onda može da se pređe i do 30 km, a sve zavisi od težine vozača i terena kuda se trotinet vozi, jer ako je više uzbrdica, onda će se baterija brže prazniti. Potrošnja struje koja je potrebna za punjenje baterija je zanemarljiva, a pošto se lako sklapa, električni trotinet može da stane u svaki autmobilski gepek.
Pošto su napravljeni tako da mogu da savladaju svaku uzbrdicu, veoma su isplativa investicija. Kod na tržištu se cena kreće između 250 i 450 evra, a na cenu utiče snaga koju električni trotinet ima i proizvođač. Još jedna prednost je u tome što psi ne jure za trotinetima kada pored njih prođete.
Kako se koristi električni trotinet u svetu?
Pošto su u mnogim evropskim zemljama uvedene aplikacije za iznajmljivanje trotineta, jedan trotinet može nekoliko osoba da koristi. Kod nas još uvek nema takvih opcija, a ono što je sigurno jeste da se upotreba trotineta u svetu na drugačiji način reguliše. Evo i kako.
U Nemačkoj će uskoro biti dozvoljena vožnja trotineta ulicama, a oni koji idu do 12km na čas moći će da se voze trtoarem, dok će brži trotineti smeti da se voze po stazama za bicikliste.
U Britaniji je bilo zabranjeno da se trotineti koji su brži od 30 km na čas voze po trotoarima, dok se u Austriji svi trotineti koji idu do 25 km na čas tretiraju kao bicikli. Videćemo kako će naši nadležni rešiti ovo pitanje u Srbiji.