Savremeni svet je okrenut ka digitalizaciji, sve što nam je potrebno možemo naći online, dobar deo dana provodimo za ekranima, bilo da je to laptop, mobilni telefon ili televizor. Zato nije ni čudo što se marketing okrenuo ka digitalizaciji i ne možemo poreći: digitalni marketing jeste uspešan. No, ono na šta bi trebalo da se skrene pažnja jeste da to tradicionalni marketing, koji se bazira na štampanim reklamnim materijalima nije neuspešan.
Danas upravo i vlada takvo mišljenje, da je ulaganje u štampanje flajera, majici ili kalendara loša investicija, koja se preduzeću neće isplatiti. A to naprosto nije istina. Kao i sa digitalnim, tako i sa tradicionalnim marketingom morate da znate šta da radite. Marketing je alat, alat koji služi da doprete do svojih potrošača, a sasvim je na vama na koji način ćete ga vi iskoristiti.
Digitalni marketing vs. propagandni materijal
To što svi danas poseduju mobilne telefone, ne znači da marketing treba da bude samo onlajn i da treba da zapostavite sve druge oblike marketinga. Stvar je u tome da ovaj stariji oblik marketinga ima nešto što digitalni nikad neće imati, a to je opipljivost.
Kada neko vidi reklamu na svom telefonu, ona će nestati čim potencijalni potrošač pritisne X, ali će mu zato ištampana majica trajati godinama. Šta mislite, da li će pre neko zapamtiti šta mu piše na majici ili koju je reklamu video na telefonu, gde je inače „bombardovan“ sa pregršt drugih reklama.
Dok skrolujemo internetom, toliko reklama nam krade pažnju da je ona uvek nekako podeljena i retko kad smo u potpunosti usredsređeni na reklame, ili su nam naprosto dosadne i jedva čekamo da prođu (kao što je primer sa upadanjem reklama usred snimaka na Fejsbuku ili Jutjubu).
Korisnik dobija neku vrednost
Upravo tu i leži potencijal reklamnog materijala, jer iako je njemu osnovni cilj da dobije pažnju, suština je da on ne samo da traži, već i daje. Daje vrednost potrošaču, daje poklon, daje nešto što nam je svakodnevno potrebno, a to nas automatski veže za određeni brend i daje pozitivnu sliku o njemu. Sa druge strane, digitalni marketing daje samo obećanje, a traži vašu pažnju i potrošač na kraju ostaje samo praznih ruku, sem ako naravno ne kupi proizvod. Tu se vidi da digitalni marketing uzima duplo, i pažnju i novac.
Baš zbog toga što se brending okrenuo ka digitalnom, tu je vaša šansa da iskoristite priliku i uzmete pažnju korisniku onda kada ne gleda u telefon. Najpre, sa propagandnim materijalom vi pružate nešto što se može opipati rukama, što će da posluži tom korisniku, što ga može služiti duže vreme i što će prenositi vašu poruku kao o brendu kome je zaista stalo do potrošača, toliko da će vam dati nešto na poklon, bez da ste uopšte i kupili proizvod.
Svi mi, kao ljudska bića volimo poklone, a to je i opravdano sa strane psihologije. Kada dobijemo nešto na poklon mi imamo osećaj da neko misli na nas, da mu je stalo. Upravo je to ta pozitivna slika o brendu koju korisnik ima kada na poklon dobije rokovnik sa logom vašeg preduzeća.
Taj osećaj ostaje zapamćen i ponoviće se svaki put kada korisnik otvori taj rokovnik. On će zapamtiti tačno koji je vaš brend, steći će poverenje u njega, a kada mu bude zatrebalo nešto što vi proizvodite, šta mislite čiji će proizvod kupiti u moru drugih? Onaj za koji prvi put čuje ili koji mu je već poznat i od koga je već dobio vrednost?
Naravno, to ne znači da ne treba da praktikujete digitalni marketing, ako ste u mogućnosti najbolje je da budete posvećeni na oba polja. Analizirajte publiku, ko je vaš idealni kupac, koje je godište, čime se bavi, kako provodi slobodno vreme? Recimo, ako su vam ciljna publika penzioneri, od kojih mnogi ni ne znaju kako funkcioniše internet, niti su zaluđeni tehnologijom kao mlađe generacije, mnogo ćete bolje proći sa propagandnim materijalom.
Propagandni materijal može odlično proći i kod mlađe publike, koja je zahtevnija, traži originalniji pristup, lep i zabavan dizajn i najbolje ga je kombinovati sa digitalnim marketingom. Obe vrste marketinga treba da kreiraju sličan vizuelni identitet i budu uklopljeni i usklađeni. Analizom rezultata obe marketing kampanje ćete videti koja opcija najviše leži vašem biznisu i brendu.
U Srbiji ima sve više online prodavnica, Grom.rs na primer, koje imaju u ponudi ogroman izbor reklamnih materijala svih vrsta, te je proces naručivanja i štampe krajnje pojednostavljen i ubrzan.
Kako će reklamni materijal uticati na vaš brend?
Štampani materijali kruže među ljudima, to su reklame koje godinama traju, za razliku od reklama na televiziji koje traju minut, ili na internetu gde traju par sekundi. Odmah ih zaboravite, nešto nas omete, traži našu pažnju.
Međutim, u trenutku kada poklanjate neki predmet potencijalnom potrošaču, vi imate njegovu punu pažnju, imate kontakt očima, materijal je opipljiv, korisnik će se odmah zainteresovati za to šta ste mu poklonili.
Najbitnije je da ostvarite dobar taj prvi utisak, a to se radi dizajnom i porukom brenda. Logo brenda treba da bude upečatljiv, da se nalazi na upečatljivom mestu, boje treba da budu uklopljene. Ako je nešto ispisano to treba da bude zabavno, duhovito, da se lako pamti, ili da pruža neku instant informaciju. Sam reklamni materijal treba da odskače od onog koji ima konkurencija, tada će potrošač pomisliti da i vaš proizvod po kvalitetu odskače od drugih.
Nemojte odustajati od reklamnog materijala, već naučite da ga valjano upotrebite. Ovo su neki od načina kako će promo materijal uticati na prepoznatljivost vašeg brenda.
Daćete malo novca na marketing, a opet imati dobre rezultate
Računica je prosta, mnogo je jeftinije štampati kalendare, majice, deliti rančeve, upaljače, reklamne USB uređaje nego platiti snimanje reklame, pa posle plaćati televiziji njeno prikazivanje, ili platiti influenserima da vas reklamiraju.
Teško je obezbediti takva sredstva, naročito na početku, kada niko ne zna za vaš brend. Upravo tada je i najbolje započeti sa propagandnim materijalima, to je najjeftiniji način da ljudi saznaju za vas.
Da li ste znali da je čak 57% ispitanika moglo da zapamti ime brenda sa poklonjene šolje za kafu? Dakle, samo jedna šolja, kalendar, rokovnik ili bilo šta tome slično je dovoljno da jedna osoba zapamti ime vašeg preduzeća. Mnogo bolje nego reklama na televiziji, zar ne?
Promotivni materijal pomaže da korisnici zapamte vaš logo
Što vas više ima, što se bolje promovišete, to je veća mogućnost da vaš logo postane prepoznatljiv. Velika vrlina promo materijala pored niske cene jeste i dužina trajanja. Sa kalendarom, recimo, imate obezbeđenu vašu reklamu na nečijem zidu godinu dana! Ni jedna druga vrsta marketinga tako nešto ne može da obezbedi.
Upravo u tome leži moć promotivnog materijala. U proseku, promotivni materijal koji ste dali potencijalnom potrošaču se koristi oko 7 meseci, a to je sasvim dovoljan period da vas neko zapamti u dobrom svetlu.
76,1% posto ispitanika je u stanju da se seti poklona od nekog brenda i kako izgleda logo brenda koje je dobilo pre godinu dana, ali tek 53,5% ispitanika je moglo da se seti reklame u časopisu koji su listali prethodne nedelje.
Rezultati dolaze postepeno, ali sigurno
Naravno to što je neko dobio kišobran, kalendar ili ranac od vašeg brenda ne znači da će on sutra kupiti vaš proizvod. To je proces koji traje. Retko kad i kad vidite reklamu na internetu odmah odete da kupite to što vam se nudi.
Ipak, reklamni materijal može imati blagu prednost u odnosu na druge reklame. Marketing se generalno smatra nametljivim, njegova svrha i jeste u tome da vam privuče pažnju, da vam stvori potrebu, da ga vidite svuda, da znate da brend postoji i da se odlučite na kupovinu proizvoda.
Deljenje reklamnog materijala nije nametljivo. Vaš brend niko neće zapamtiti po tome što konstantno „dosađujete“ na televiziji ili internetu. Ne, vi ste samo poklonili nešto lepo, nešto što sve svakodnevno koristi, što je svima potrebno, niste ništa nametali.
Poklonili ste kvalitetan proizvod pa čak i to govori o samom kvalitetu firme. Ako se vidi da niste štedeli na kvalitetu papira pri štampanju kalendara, odštampali ste lepe slike, obeležili važe državne i religiozne datume, naravno da će neko pomisliti „ovo je lep kalendar, baš su se potrudili, okačiću ga“.
A onda kada mu bude bio potreban neki proizvod ili usluga koju vi nudite, pogodite koji brend će mu biti prva asocijacija?