Online kupovina rasprostranjena je širom sveta. Poslednjih godina, ovaj vid šopinga je velikoj ekspanziji, kako kod nas, tako i svuda na planeti, a mnogo je faktora koji su uticali na to.
Podaci govore da je u poslednje dve godine internet trgovina na našim prostorima posebno uznapredovala, te se danas lako može pronaći mali online shop ručno rađenih proizvoda, ali i online marketplace za pouzdanu kupovinu koji nudi na hiljade različitih proizvoda.
Kako online kupovina može unaprediti poslovanje kompanije, koje su njene pogodnosti, kakva je trenutno situacija na tržištu i šta je potrebno da znate ako otvarate online shop, saznaćete u našem tekstu!
Kakva je situacija na tržištu?
Poznato je da je internet kupovina poslednjih godina postala naša svakodnevica, posebno od 2020. godine, kada je nastupila pandemija virusa korona i potpuno promenila potrošačke navike.
U tom periodu, broj internet trgovina je vrtoglavo rastao o čemu svedoče i podaci. Krajem 2021. godine, broj online prodavnica u Srbiji bio je preko 2.000, što je oko 80% više nego krajem 2020. godine.
Elektronsko i mobilno bankarstvo koji su usko povezani sa online kupovinom poslednjih godina takođe su u ekspanziji. Za mobilno bankarstvo 2021. zabeležen je rast u odnosu na prethodnu godinu za čak 29 %, dok je za elektronsko bankarstvo taj rast nešto više od 14 %.
Šta nam ovi podaci govore?
Pre svega, da je danas za pojedine biznise online shop gotovo neophodan kako bi odgovorio na potrebe klijenata koji su se usmerili ka ovom vidu kupovine, kao veoma praktičnoj opciji.
Šta je sve potrebno za otvaranje online shopa?
Iako za poslodavce ideja online prodaje deluje jednostavno, to nije u potpunosti tačno. Zapravo, sve što važi za direktnu, tradicionalnu prodaju, važi i za internet prodavnice i važno je imati pravnu pomoć prilikom pokretanja jednog ovakovog projekta.
Pre svega je neophodno kreirati sajt, ukoliko ga do sada niste imali, zatim sa pravnim licem proći kroz sve važne stavke, obezbediti papirologiju, izabrati banku koja nudi dobre uslove za pravna lica, itd. Kada je sa pravne strane sve regulisano, treba napraviti detaljan plan, kreirati ciljeve i fokusirati se na kupce koji su zasigurno najvažnija stavka u ovom procesu.
Kako?
Pre svega, važno je da na sajtu sve bude transparentno kako bi kupci imali potpuni uvid i stekli poverenje u vaš online shop. Potrebno je da svoj način poslovanja objasnite detaljno, čak i ono što vam deluje kao opšte poznata informacija, budući da nisu svi jednako upoznati i informisani.
Bezbednost kupaca je najvažnija, a pre svega se odnosi na sigurno plaćanje i kupovinu proizvoda. Uvek je korisno imati opciju kontakt centra, nekog vida podrške kome bi kupci mogli da se obrate u slučaju da nisu sigurni kako se plaćanje vrši i da li su njihovi podaci sigurni.
Takođe, važno je obezbediti više načina plaćanja. Osim plaćanja pouzećem i karticom online putem, mnoge online trgovine nude plaćanje na rate što je velika prednost, posebno za prodaju skupocene robe i svakako će vas izdvojiti na tržištu. Pogodnost e faktura je svakako nešto što će privući kupce i značajno unaprediti poslovanje.
Marketing strategija – kako da dođete do kupaca i budete vidljivi na internetu
Marketing strategija jedna je od najvažnijih stavki kada je reč o online trgovini. Ukoliko imate fizičku radnju, sa stalnim kupcima je važno iskomunicirati da imaju i mogućnost online poručivanja proizvoda i uključiti marketing kao vid promocije. Ako je vaš biznis u potpunosti online, onda je marketing zapravo jedini način da do kupaca i dođete.
Digitalni marketing je danas veoma razvijena grana i obuhvata nekoliko segmenata. U skladu sa vašim ciljevima možete se odlučiti za marketing putem društvenih mreža, SEO (Search Engine Optimization) ili reklamiranje putem Google-a.
Kako biste postigli željene rezultate, bili vidljivi na Google-u i na pravi način doprli do ciljne grupe, važno je da kreirate detaljnu strategiju, za šta vam je potreban stručnjak, ukoliko do sada niste imali iskustva na ovom polju.
Kada je sajt kreiran, obavljeni svi pravni poslovi i papirologija spremna, vaši ciljevi osmišljeni, vreme je posvetiti se marketingu i na taj način doći do kupaca, te raditi na rastu prodaje.
Ukoliko želite da se reklamirate putem društvenih mreža, budete vidljivi na Google-u putem organske pretrage, ali i putem oglasa, onda vam je potrebna kompletna usluga koju vam može pružiti agencija za digitalni marketing. Sa druge strane, ako biste se fokusirali na jedan vid digitalnog marketinga, poput društvenih mreža, možete angažovati stručnjake na ovom polju.
Ako vaša online prodaja putem sajta bude izuzetno uspešna, možete razmisliti o kreiranju web shopa putem mobilne aplikacije koja dodatno olakšava proces kupovine i poboljšava korisničko iskustvo.
Pokretanje online trgovine zasigurno nije jednostavan zadatak i zahteva puno vremena, truda, energije i učenja kako bi kranji rezultat bio dobar i kako biste na tržištu bili prepoznati baš onako kako želite. Ipak, ako se dovoljno posvetite tome, angažujete stručnjake i pristupite kupcima na adekvatan način, uspeh će vremenom doći!
Nadamo se da vam je naš tekst bio interesantan i da vam je pružio osnovne informacije, kao i odgovorio na važna pitanja u vezi sa unapređenjem poslovanja pomoću otvaranja online prodavnice.