Ulaganje u nekretnine može biti veoma unosan biznis. Zato mnogi investitori pored deonica i zlata vrlo često uvrštavaju i nekretnine u svoj portfolio. Naročito u vremenima inflacije, ulaganje u nekretnine može, ukoliko se uradi dobra analiza tržišta nekretnina, doneti dobru zaradu jer se upravo nekretnine posmatraju kao investicije koje su relativno malo rizične i kao investicija koja najbolje čuva vrednost tokom inflacije.
Ukoliko novac ulažete u berzu morate imati u vidu i inflaciju koja je očekivana u ovoj godini tako da profit trgovanjem na berzi mora da nadomesti očekivanu inflaciju jer u suprotnom vrednost novca je toliko opala da iako ste ostvarili profit na berzi on možda nije dovoljan i nakon toga imate svotu novca za koju možete manje toga da kupite nego pre ulaganja.
Kada je ulaganje u nekretnine u pitanju, ono se karakteriše kao ulaganje niskog rizika i velikog profita, pogotovo kada se ulaže na duže staze. Ovo je posebno važno napomenuti, jer za razliku od berze gde možete relativno brzo da kupite akcije i prodate ih, to kod nekretnina nije slučaj, bar ne kod tradicionalnog ulaganja kupovinom same nekretnine.
Šta je Crowdfunding
Crowdfunding predstavlja poseban vid ulaganja u neki projekat bilo da se radi o projektu koji još ne postoji ili o investiciji koja je potrebna za dalji razvoj postojećeg projekta. U osnovi, reč “crowdfunding” se sastoji od reči “crowd” (masa, ljudi) i “funding” (finansiranje) što u kombinaciji predstavlje investiranje od strane grupe ljudi. U suprtnosti od klasičnog ulaganja gde vlasnici biznisa se okreću bankama i traže kredite za finansiranje, kod crowdfundinga se vlasnici biznisa okreću grupi ljudi, privatnom sektoru, gde pokušavaju da dobiju više manjih investicija.
U principu, crowdfunding nije ništa drugo nego grupno pozajmljivanje novca. Ono što je ovde specifično jeste da onaj koji traži investiciju mora da opiše svoj projekat najbolje moguće jer mu je cilj da dobije poverenje što većeg broja pojedinačnih investitora. Vrednost investicije se kreće već od 5 dolara tako da se rizik pojedinačnog ulaganja znatno smanjuje.
Crowdfunding je takođe primenjiv i na nekretnine. Postoji veliki broj online platformi koje se time bave. U ovom slučaju finansira se izgradnja nekog stambenog ili poslovnog objekta. Ako želite da investirate u tako nešto, neophodno je da pažljivo pogledate dokumentaciju i rokove koje je oglašivač dao. Gotovo uvek je u opisu projekta definisana i zarada koju bi investitor mogao da dobije. Ta zarada se kreće od 5% pa nekad čak i do 15% godišnje.
Ono što je interesantno, jeste da svako kao pojedinac ima priliku da sa malom sumom novca ulaže u neki poslovni, ugostiteljski ili turistički objekat. Tako recimo možete uložiti 100$ u izgradnju luksuznog resorta na Maldivima koji vredi više miliona. Naravno, da bi se izgradnja objekta sprovela u delo potrebno je da se prikupi definisana količina novca inače u suprotvnom se svim investitorima vraća novac.
Kada se pogleda prodaja stanova u Beogradu, može se zaključiti da ima veoma ograničena ponuda stanova koji imaju vrednost ispod 50.000 evra. Ukoliko ste recimo rešili da ulažete u nekretnine, a nemate dovoljno novca da sami finansirate kupovinu stana i isto tako ne želite da uzimate kredit za finansiranje, crowdfunding može biti dobro rešenje. Na taj način ulažete u konkretnu nekretninu ali u nekom manjem iznosu.
Sa jedne strane ovakvo investiranje može biti veoma isplativo, dok sa druge strane može biti veoma rizično, jer niko ne garantuje da će projekat uspeti. Obično su vlasnici biznisa pokušali prethodno da dobiju kredit na standardan način kod banke, u čemu nisu uspeli pa pokušavaju da dobiju deo finansija preko crowdfunding platformi. Zbog toga crowdfunding projekti sa sobom nose i veći rizik.