Kriza izaziva strah i stres na svim poljima, a biznis nije izuzetak. Međutim, ukoliko se krizi priđe racionalno, ona može biti šansa za inovacije, kreativnost i ubrzani razvoj i napredak biznisa. Zato su u izazovna vremena saveti uspešnih preduzetnika podjednako važni kao što su to bila uputstva lekara.
Svet se već dve i po godine bori sa globalnom krizom. Prvo nas je pogodila pandemija korone da bi poslednjih meseci krizu produbio rat u Ukrajini. U okolnostima opšte zabrinutosti i neizvesnosti opstaju, pre svega, oni koji ne beže od problema, već se hvataju u koštac sa njima. Kako bi odgovor na krizu u poslovnom svetu bio pravi, mora se razviti strategija koja će ne samo sačuvati biznis nego ga i dodatno unaprediti. Koliko god na početku kriza izgledala kao nov i nepoznat izazov toliko se uz pomoć odgovarajućih koraka može adekvatno prebroditi i iskorititi kao odskočna daska za dalji razvoj. Uspešni biznismeni, među Kojima je i Vladan Balaban, predsednik velike softverske grupacije iz Novog Sada, prošli su taj put i izveli slične zaključke.
Analiza krizne situacije
Nijedan uspešan odgovor na krizu ne može biti započet ako se prethodno ne sagleda trenutna situacija. To znači da se, najpre, moraju precizirati sve promene na tržištu do kojih je došlo usled krize. Naime, nepredviđene situacije dovode do promene potreba i ponašanja svih ljudi pa samim tim i klijenata. Zbog toga se mora utvrditi koji proizvodi i usluge donose zaradu i nove klijente, a koji stvaraju nepotreban trošak u novonastalim okolnostima. Takođe, neophodno je definisati kakve rezultate donosi svaka od investicija na osnovu čega se može odrediti pravac daljeg razvoja poslovanja. Tada se mogu precizirati i naredni koraci kako bi posao napredovao.
Vladan Balaban smatra da je IT industrija šansa za borbu sa krizom
Svi IT stručnjaci, među kojima i Vladan Balaban, listom ističu da bi se svet daleko teže borio sa pandemijom korone da nije bilo informacionih tehnologija i digitalizacije. Šta više, IT sektor je kao najperspektivnija industrija najviše napredovao u prethodne dve i po godine. To pokazuju i brojke pošto je izvoz informaciono-tehnološkog sektora u 2021. godini bio čak milijardu i po evra ili 28 odsto viši nego prethodne godine, prema podacima Narodne banke Srbije. Retko koji posao je mogao da opstane tokom pandemije bez digitalizacije. Što je još bitnije, kako Balaban naglašava, IT sektor otvara sve više prostora i za druga zanimanja i za nova tržišta tako da se savremeno poslovanje pogotovo u uslovima krize više i ne može zamisliti bez digitalizacije. Ne treba zaboraviti ni to da je, primera radi, “online shop” daleko jeftiniji za servisiranje od održavanja prodavnice.
Komunikacija sa klijentima
Digitalizacija je značajna i zbog komunikacije sa klijentima na osnovu koje se mogu oceniti dosadašnji rezultati poslovanja i odrediti dalje smernice za razvoj biznisa. Otvorena komunikacija je posebno važna u vreme krize kako bi se svaka firma upoznala sa potrebama i problemamima svojih klijenata i pomogla im u novonastalim okolnostima. Društvene mreže i raznovrsne aplikacije su najbolji i najbrži način da se ispita i oseti kako tržište živi.
Kreativnost
Kriza jeste opasnost po tekuće poslovanje, ali je i šansa za nova, kreativnija rešenja. Zbog toga je u vanrednim okolnostima veoma bitno da na rukovodećim pozicijama budu fleksibilni i inovativni menadžeri koji umeju da se prilagode drugačijim uslovima poslovanja i u skladu sa tim kreiraju odgovarajuće biznis modele. Nova, kreativnija rešenja su značajna i zbog izvora finansiranja jer se pokazalo da se u doba krize lakše dolazi do sredstava za ulaganje u inovacije nego u tekuće poslovanje.
Vladan Balaban misli da je umrežavanje i saradnju sa ino partnerima ključ razvoja u krizi
Krizna vremena se lakše mogu prebroditi kroz saradnju sa drugim firmama bilo iz iste ili druge branše, ali sa sličnim ciljevima, planovima, klijentima… Spajanjem poslovanja u zemlji i inostranstvu brže i jednostavnije se dolazi do klijenata, širi se tržište, povećava ponuda i ostvaruje napredak odnosno uspeh. Primer dugogodišnje uspešne saradnje na internacionalnom nivou su, recimo, domaća kompanija, na čijem je čelu Vladan Balaban, koja više od 10 godina posluje u sektoru finansijske tehnologije sa američkim globalnim dobavljačem profesionalnih tehnoloških rešenja za trgovinu akcijama. Rezultat takve saradnje je odluka da se u Novom Sadu otvori Centar za razvoj finansijske tehnologije. Vladan Balaban ističe da je to veliki korak i za samu firmu i za celu IT industriju u našoj zemlji jer će u tom razvojnom centru zaposleni imati mogućnost da uče od najboljih i napreduju kako bi sami menjali i razvijali sektor finansijskih tehnologija i unapredili poslovanje uprkos krizi.