Čuli ste za ovaj oblik poslovanja mnogo puta, ali niste u potpunosti sigurni šta je franšiza i šta podrazumeva, kao i kako je moguće postati vlasnik jedne?
Na pravom ste mestu. Za početak ćemo se upoznati sa terminologijom, a zatim pokušati da vam približimo franšizing kako biste ga bolje razumeli i uvideli da li je ulaganje u franšizu dobar poslovni potez ili rizik.
Šta je franšiza?
Franšizing je oblik poslovanja u kom firma koja je uspešno etablirana i pozicionirana na tržištu odluči da svoj poslovni model ponudi drugima koji žele da pokrenu sopstveni posao.
Taj poslovni model naziva se franšiza, firma koja daje franšizu franšizor, a onaj ko je dobio franšizu, naziva se franšizni partner ili franšizni vlasnik.
Investicija u franšizu je isplativa jer franšizni partner plaća franšizoru određenu sumu novca za pravo da koristi njegovu marku i poslovni model koji je već razrađen, pa će brže doći do poslovnog uspeha, a samim tim i materijalnih sredstava. Takođe, franšizni partner mesečno uglavnom plaća samo naknadu za korištenje sistema i servisa koje pruža franšizor.
Franšizni partner dobija pomoć u pokretanju posla, već razrađen poslovni sistem, zvučno ime postojećeg brenda, obuku za rad sa franšiznom formulom, tehničku podršku i druge vrste pomoći koje mu omogućavaju da uspešno posluje pod zaštitom poznate marke.
Kupovina franšize – prednosti
Kupovina franšize može biti dobra opcija za one koji žele da pokrenu svoj posao, ali nemaju iskustva ili znanja o tome kako da ga uspešno vode, žele da nauče posao, plaše se neuspeha ili imaju ograničene finansije.
Franšizni partneri imaju veće šansu za uspeh od nekoga ko samostalno započinje sopstveni start-up, otvara kafić, restoran i slično. Upravo zato što koriste uspešan poslovni model koji je već dokazao da funkcioniše.
Takođe, franšizni partneri mogu imati pristup većem tržištu zato što se njihov posao vezuje za poznatu marku, što im može pomoći da privuku više kupaca.
Kupovine franšize – rizici
Postoje određeni rizici u svakom poslu, pa tako i u franšizingu.
Pre nego što se odlučite da uložite u franšizu, trebalo bi da pažljivo istražite tržište, pročitate ugovor i razgovarate sa franšizorom i drugim franšiznim partnerima da biste dobili što bolji uvid u to kako posao funkcioniše i postoje li neke slabe tačke s kojima bi trebalo da budete upoznati.
Nakon što potpišete franšizni ugovor i franšiza postane vaše vlasništvo, od vas se očekuje da ćete poštovati sva pravila ponašanja koje politika poslovanja firme nalaže i izvršavati redovno svoje obaveze.
Kome se ne preporučuje kupovina franšiza?
Nije ni svako odgovarajući tip preduzetnika i osobe pogodne da bude franšizni partner.
Osobe koje ne vole da im se nameću poslovna pravila, kreativne osobe koje imaju mnogo poslovnih ideja i eksperimentisali bi sa dizajnom svog preduzeća/enterijera/ponudom proizvoda i usluga, kao i oni koji imaju dovoljno smelosti i finansijskih sredstava za poslovne eksperimente i lakše podnošenje poslovnog neuspeha – nisu tip osobe kojoj bi posedovanje franšize “leglo” i treba da se zapitaju da li je franšiza ono što zaista žele.
Franšiza kafić – koje franšize možete kupiti u Srbiji
U svetu i kod nas su najuspešniji lanci franšiza iz oblasti gastronomije i ugostiteljstva.
Pored pekara, kafića i lanaca brze hrane, poslednjih godina su sa znatiželjom i odobravanjem građana bile dočekivane i različite franšize koje se bave zdravijim alternativama obroka, kao što su sendviči i salate, zbog sve veće potražnje za brzom hranom koja je zdrava i široko dostupna u maloprodaji. Ulaganje u franšizu iz oblasti hrane, poput picerija, restorana sa tradicionalnom kuhinjom, slatkišima, sladoledom ili recimo azijskom hranom, je uvek dobar izbor jer dobijate već popularnu i proverenu franšizu sa jelima za kojima uvek postoji tražnja.
Druga popularna franšiza u koju možete uložiti svoj novac jeste drogerija, odnosno neka od specijaliovanih prodavnica za prodaju preparata za ulepšavanje i negu lica i tela, jer su opet u pitanju proizvodi koji su potrebni uvek i u svim delovima grada. Naš savet je da se fokusirate na potragu za franšizom koja prodaje prirodne preparate jer je njihova popularnost sve veća poslednjih godina, te predstavljaju pametno ulaganje, a konkurencija još uvek nije velika.
Takođe možete odabrati i ulazak u svet mode te odabrati franšize različitih modnih brendova koji prodaju garderobu, obuću i asesoare, ali i neki od lanaca prodavnica tehnike – telefona, kompjutera i ostale opreme.
Još neke opcija pametnog ulaganja su i franšiza u oblasti proizvoda za kuću i baštu ili franšiza proizvoda za decu i bebe, ali i u franšizu sportskih kladionica ili kazina.
U Srbiji postoji mnogo franšiza u koje se isplati uložiti iz oblasti u kojima postoji velika potražnja. Odabir prave franšize najviše zavisi od ličnih interesovanja i budžeta, ali u svakom slučaju postoje mnoge opcije za izbor.